Olen huomannut, että blogaaminen ei jää kiireen takia tekemättä siksi, ettei olisi aikaa kirjoittaa vaan siksi, että kiireessä ei ehdi ajatella mitään eikä siksi ole mitään kirjoitettavaa. No tänään ajattelin joitain asioita.

Olin venemessuilla perheeni kanssa ja mietiskelin siellä, että tuollaiset messut pitäisi järjestellä esittelysaleihin yvauksen perusteella. Eli kaikki veneilyyn liittyvät toiminnot ja tuotteet pitäisi arvioidan niiden pitkän tähtäimen ympäristövaikutusten kannalta ja järjestellä sen mukaisiin luokkiin.

Yritin itse miettiä minkälaisia ympäristövaikutuksia veneilyyn liittyy.  Tein luokkia.

Koulutukset, vakuutukset, viranomaiset ja muut palvelut varmaan pääsis ykkösluokkaan vaikka ne kyllä toisaalta edesauttaa ja mahdollistaa monia ympäristölle haitallisia veneilyilmiöitä. Melonta- ja soutuvälineet sekä surffilaudat ja varmaan aurinkopaneelit sekä monet vaatteet ja muu rekvisiitta ja tilpehööri pääsis kakkosluokkaan. Sukellus- ja kalastusvälineet sekä ehkä jo jotkut purjeveneetkin seuraavaan luokkaan.

Veneilyyn liittyy hirmuinen määrä kaikenlaista tutkaa, kumivenettä, purjetta ja muuta vehjettä, joiden käyttö ei itsessään haittaa ympäristöä mutta ne on kyllä valmistettu mitä ihmeellisimmistä aineista, jotta ne kestäisivät kosteutta ja muita epämääräisiä sääoloja. Voisin kuvitella, että monia niistä ei voi myöskään hyötykäyttää niiden hajottua. En tiedä, miten niitä pitäisi arvioida. Veneiden pesuaineet, lakat, maalit ja liimat eivät ehkä myöskään ole niitä ympäristöystävällisimpiä...

Loppupään luokkiin tulisi sitten itse veneet ja niiden moottorit ja akut ja sen sellaiset. Ja siihen saliin, jonne ei herkkiä ja alaikäisiä päästettäisi ollenkaan ja joka olisi vaikean esteradan sekä lukuisien varoitusmerkkien takana, tulisi kilpaveneet, vesijetit ja muut turhanpäiväiset luxusvälineet.

Jäin myös miettimään, missä on veneiden hautausmaa. Mitä tapahtuu veneille, joita kukaan ei enää huoli?